Paweł Zalewski Blog Każde marzenia dane jest nam wraz z siłą do jego spełnienia!

27wrz/121

Białoruś – poradnik praktyczny, ceny, przewodnik

Białoruś - skąd pomysł?

Pomysł na wyjazd na Białoruś narodził się już dawno temu. Nasz sąsiad, a kraj tak odmienny i nieznany. Postanowiłem go odwiedzić i samemu sprawdzić to co się mówi o Białorusi. Nie będę opisywał jak wyglądała nasza podróż. Chcę Wam przekazać maksymalnie praktyczne informacje.

Więcej znajdziecie w szczegółach postu.

Białoruś - język

Na Białorusi używa się rosyjskiego. Nigdzie nie ma napisów po angielsku. Jak nie znasz cyrlicy i podstaw rosyjskiego to będzie Ci ciężko podróżować. Znajomość cyrlicy jest w zasadzie konieczna! Oczywiście używając polskiego lepiej gorzej można się dogadać, ale pomocne będzie się nauczenie słówek kluczy. Polecam zabrać ze sobą mini rozmówki polsko-rosyjskie i z nich się poduczyć.

Białoruś przewodnik

Jaki przewodnik wybrać? Nie ma zbyt dużego wyboru. W 2012 worku w czerwcu ukazał się przewodnik Białoruś wydawnictwa Bezdroża. Jest bardzo dobry. Czasem brakuje lepszych mapek lub lepszego oznaczenia na mapach, ale poza tym mogę go zdecydowanie polecić. Innych polskich przewodników nie ma.

Białoruś wiza

Wizę wyrabiałem turystyczną w biurze Junior w Białymstoku. Szybko i sprawnie. Całkowity koszt z ubezpieczeniem, voucherem itp. wyszedł 260 zł / osoba.

Białoruś - ceny, tanio czy drogo?

Było tanio, jest normalnie. Z rozmów z naszymi hostami z Couch Surfing dowiedzieliśmy się, że przed dewaluacją w 2011 roku było o wiele taniej. Przed wyjazdem sądziliśmy, że będzie taniej, wyszło normalnie, podobnie jakbyśmy podróżowali po Polsce.

1 EURO = 10 250 rubli białoruskich. Ceny podaję i w rublach białoruskich i przeliczam ~ na euro. Stan na 2 połowę sierpnia 2012.

Odnieśliśmy wrażenie, że zachodnia Białoruś była najtańsza, drożej w Witebsku i Połocku, w Mińsku jak to w stolicy, dość drogo w porównaniu do całego kraju.

Hotele:

260-280 tys. rub (26-28 euro) za noc za pokój 2 osobowy
150 tys. rub (15 eur) za noc za pokój 1 osoby
250 tys. rub (25 euro) za noc za apartament w Nowogródku
Standardem jest zazwyczaj łazienka w pokoju (lepsza lub gorsza) oraz czysta pościel i ręcznik. Standard pokoju taki PRL.

Z hotelami mieliśmy problemy wszędzie gdzie przyjechaliśmy. W Grodnie brak miejsc, dopiero w 4-hotelu udało się znaleźć i to jedynki..

W Nowogródku hotel Nowogródek był w remoncie, a to co było wolne zajmowali robotnicy remontujący miasto. NIGDZIE nie było miejsc. Cudem udało nam się w Domu Pańskim dostać apartament (notabene nowiutki i najlepszy nocleg w BR, tv lcd, kuchnia, duże łóżko, super łazienka, apartament przy ul. Mickiewicza, przed kinem od strony dworca autobusowego, trzeba o niego pytać w Domu Pańskim).

Nigdzie nie rezerwowaliśmy miejsc, co było ogromnym błędem! Z niewiadomych przyczyn hotele były często pozajmowane. W Nieświeżu nie było nigdzie miejsc, a hotel przy rynku w remoncie. Zgarnęła nas z ulicy babuszka do swojego domu. Mieliśmy jej salon w mieszkaniu na 3-cim piętrze, oto kontakt: Matwiejewa Maria Pietrowna, ul. 1-maja 18/18, Nieśwież, tel. 5-42-91). Polecamy! Standard PRL ale czysta pościel, ręczniki i przemiła gospodyni.

W Mińsku dostaliśmy bez problemu nocleg w hotelu Ekspress na samym dworcu kolejowym. Niestety trzeba mieć zatyczki do uszu, inaczej się nie wyśpicie, okna wychodzą częściowo na perony.

W Brześciu dopiero w drugim hotelu Bug były miejsca. Pokoje były bez prysznica. W pokoju umywalka i wc. Standard lata 50-te.

Jedzenie

Z jedzeniem było ciężko. O ile w dużych miastach znajdziecie knajpy, o tyle w mniejszych ciężko. Ceny są niższe niż w Polsce.
Na Białorusi są moim zdaniem 3 kategorie restauracji:
- przy hotelach, zazwyczaj ceny najwyższe, jedzenie normalne,
- restauracje, ceny niższe niż w Polsce, ale np. w Nowogródku w piątek i sobote same wesela, nie było gdzie jeść, w Mirze wszystko zarezerwowane dla wycieczek, w Witebsku na deptaku po prostu drogo (!) ceny jak w Polsce we Wrocławiu na rynku albo i wyższe, w Mińsku znajdziecie wiele rodzajów knajp, nas host z CS zabrał do takiej drogiej białoruskiej i ceny jak w Polsce - taka ekskluzywna,
- cafe bary - wszystko odgrzewane w mikrofali, jakieś naleśniki, kotlety, ziemnaki, surówki - klasa jedzenia taka sobie, dość tanio, wódka tania, pewnie jak będziecie na Białorusi i tak będziecie z nich korzystać, są wszędzie.

Najtańsze jedzenie było w knajpach w Grodnie i Nieświeżu. Ważne, abyście korzystali z menu obiadowego. Mają np. zestawy za 30 tys. rub (3 euro) zupę, drugie danie, surówkę. Dania z karty ceny jak w Polsce. W Grodnie polecamy Karczmę na deptaku, w Nieświeżu super pizzeria, gdzie jest tanio, a pizze rewelacyjne (30cm, 25-30 tys. rub 2,5-3 eur na cienkim cieście). Pizzeria tuż obok ratusza, na skrzyżowaniu przy Sowieckiej jak się idzie do dworca autobusowego. Pełna ludzi. Piwo ciemne boskie. Za 2 pizze i 4 piwa zapłaciliśmy 50 zł, wybieraliśmy najdroższe.

W Brześciu znajdziecie fajne bistro przy hotelu Buk przy ul. Lenina przy sklepie spożywczym [zdjęcie 1, zdjęcie 2]. Dobre jedzenie barowe, tanio.

W Mirze są 3 knajpy, ale żadnej nie sprawdziliśmy, wszystkie zajęte dla grup. W Nowogródku są 2 restauracje, nie sprawdziliśmy, były wesela. Obok Domu Pańskiego w Nowogródku jest jakieś cafe - bistro gdzie mają menu i jedzenie. Jedzenie dobre, choć trochę drogie (obiad dla 1 osoby 50-70 tys. 5-7 eur).

W Baranowiczach ciężko znaleźć knajpy. Na głównym placu (daleko od dworca kolejowego i autobusowego) jest droga knajpa, ceny wyższe niż w Krakowie na rynku. Obok w hotelu jest restauracja, ceny w miarę ok, jedzienie w porządku. Ale jednak polecam zostać na dworcu i tam coś zjeść w cafe-barze.

Obiad dla 1 osoby w restauracji: 50-70 tys rub (5 - 7 euro): jakaś zupa, drugie danie, kompot,
Obiad w cafe-barze (naleśniki, czeburiaki, hotdogi): 20-30 tys. rub (2-3 eur),
Wódka w knajpie: 50ml - 6-10 tys. rub (0,6-1 eur) w zależności od rodzaju,
Piwo w knajpie - w zależności od piwa i knajpy: 10 - 25 tys. rub (1 - 2,5 eur).

Ceny w sklepach:

- mięso, wędliny jak w Polsce, wybór mniejszy,
- chleb, tani, 1,5-3 tys. rub (0,15-30 eurocentów), ogółem pieczywo i ciastka bardzo tanie,
- woda 1,5 l, 5-6 tys. rub (0,5 eur),
- sałatka 250g, 8 tys. rub (0,8 eur),
- cola 0,5l, 6 tys. rub (0,6 eur),
- jogurty, nabiał tańsze niż w Polsce,
- słodycze jak w Polsce,
- krewetki, ryby tańsze niż w Polsce, opakowanie krewetek 250g w zalewie, 30 tys. rub (3 euro),
- wódka 0,5 l - 25-35 tys. rub (2,5-3,5 eur) w zależności od rodzaju,
- sok 1 l, 10 tys. rub (1 euro).

Transport

Gdybym miał ponownie jechać na Białoruś to pojechałbym własnym samochodem. Komunikacją publiczną można się wszędzie dostać, ale zajmuje to dużo czasu. Mając tydzień wybrałbym samochód i zobaczył zdecydowanie więcej docierając do wiosek i małych miejscowości. Sporo straciliśmy czasu na czekanie na autobusy.

Autobusy są relatywnie tanie, ceny podobne jak w Polsce, kolej tańsza. Wszystkie autobusy, którymi jeździliśmy były punktualne. Na drogach nie ma dużego ruchu, więc mało prawdopodobne, aby zdarzyły się opóźnienia (chyba że jakiś wypadek itp.). Autobusy na większych stacjach zawsze chwilę stoją, więc mają zapas czasu.

Na większości dworców są przechowalnie bagaży, nawet na mniejszych są specjalne automaty na bagaż (otwiera i zamyka ktoś z obsługi dworca, z kasy itp.). Koszt przechowalni to około 1,5 tys. rub (0,15 eurocentów) za bagaż.

Grodno - Nowogródek, 3 godziny, 50 tys rub. (5 euro),
Nowogródek - jezioro Świteź, 40 min, 12 tys. rub (1,2 eur),
Nowogródek - Mir, 1 godz, 20 min., 25 tyś. rub (2,5 eur),
Mir - Nieśwież, 45 min, 15 tys. rub (1,5 eur).
Nieśwież - Baranowicze, 1 godz. 20 min, 23 tys. rub (2,3 eur),
Połock - Witebsk, maszrutka, 1 godz, 20 min, 35 tys. rub (3,5 eur).
Brześć - Kamieniec, 1 godz.,  15 tys. rub (1,5 eur),
Kamieniec - Kamienuki, 25 min, 6 tys rub (0,6 eur).
Czasem trzeba dokupić bilet na bagaż (duży plecak). Koszt to 2-3 tys. rub (0,2-0,3 euro).

Autobusy są w porządku. Prawie nie zdarzają się totalnie rozklekotane. Standard jest ok, sądziłem że będzie gorzej.

135 tys. rub zapłaciliśmy za 2 noclegi w Plackarcie na trasie: Baranowicze - Połock, Witebsk - Mińsk za 2 osoby. Kolej jest bardzo tania.

2 noce spędziliśmy w pociągu. Raz w plackarcie, standard ok, jak na Ukrainie  czy w Rosji. Pościel to koszt 7 tys. rub (70 eurocentów). Można ją kupić lub nie, Prowadnica nie nalegała. Drugą noc spędziliśmy w kupe. Standard ok, jak wyżej. Pościel 7 tys. rub (70 eurocentów). W pościeli jest mały ręczniczek. Wrzątek dostępny.

Bilety na pociągi nocne radzę kupować jak najwcześniej. My musieliśmy zmienić trochę plany, bo nie było biletów. Dostaliśmy i tak tylko górne miejsca w plackarcie i górne miejsca w kupe.

Taksówki nie są drogie, ale najtańsze też nie. 2 razy skorzystaliśmy. Raz  w nocyw  Grodnie zapłaciliśmy 25 tys. rub (2,5 eur) za jakieś 3-4 km, w Brześciu za około 7-8 km 45 tys. rub (4,5 eur). Taksówki znajdziecie w każdej większej mieścinie. W zasadzie nie widzieliśmy taksówek tylko w Mirze, ale też ich nie szukaliśmy. W Nieświeżu też nie było ich zbyt wiele, tzw. nie rzucały się w oczy :)

Autobusy miejskie są tanie. W Grodnie 1300 rub (0,13 eur) za przejazd. Częste kontrole! Metro w Mińsku to 1,5 tyś. (0,15 eur) za przejazd.

Rozkład jazdy autobusów Grodno foto 1 foto 2 foto 3
Rozkład jazdy autobusów Nowogródek foto 1 foto 2 foto 3 foto 4 foto 5 foto 6 foto 7
Rozkład jazdy autobusów Mir foto 1
Rozkład jazdy autobusów Nieśwież foto 1 foto 2 foto 3 foto 4 foto 5
Rozkład jazdy autobusów Baranowicze foto 1 foto 2 foto 3
Rozkład jazdy autobusów Połock foto 1 foto 2 foto 3
Rozkład jazdy autobusów Witebsk foto 1 foto 2 foto 3 foto 4 foto 5 foto 6 foto 7
Rozkład jazdy autobusów Brześć foto 1 foto 2
Rozkład jazdy autobusów Kamieniec foto 1 foto 2
Rozkład jazdy autobusów Kamieniuki foto 1 foto 2
Rozkład jazdy autobusów Świteź foto 1

Rozkład jazdy pociągów Witebsk foto 1
Rozkład jazdy pociągów Połock foto 1 foto 2
Rozkład jazdy pociągów Baranowicze foto 1
(rozkłady jazdy pociągów mogą być niepełne!)

Zwiedzanie

Wiele do zwiedzania na Białorusi nie ma, tak subiektywnie patrząc. Wiele cerkwii, kościołów. My zwiedziliśmy: Grodno, Nowogródek, Mir, Nieśwież, Baranowicze, Połock, Witebsk, Mińsk, Brześć, Kamieniec, Puszcza Białowieska.
Do wielu miejsc nie dotarliśmy ze względu na brak własnego samochodu.

Najbardziej podobało się nam w kolejności od najfajniejszego miejsca:

1. Mińsk (za zabudowę socjalistyczną i klimat socrealizmu)
2. Nieśwież (za zamek, odnowiony, pachnący nowością i świetną pizzerię)
3. Grodno (za starówkę)
4. Brześć (za twierdzę i jej klimat socjalistyczny oraz muzeum kolejnictwa)
5. Mir (za zamek)
6. Nowogródek (wiele ciekawego nie było, ale muzeum Mickiewicza ciekawe, Świteź też)
7. Witebsk (ładne widoki na starówkę i tyle
8. Połock (ani ładnie ani ciekawie)
9. Puszcza Białowieska (bardzo się zawiodłem, o wiele lepsza polska Białowieża, jedynie muzeum ciekawe, ale nie warto specjalnie tam jechać)
10. Baranowicze (tu tylko przejazdem, ale nic tu nie ma... oprócz muzeum koleji przy dworcu)

Wstępy są tanie, jedynie w Mirze i Nieświeżu do pałacu (tu 50 tyś. rub (5 eur) za osobę!).

Dla nas must to see to: Mińsk i Brześć, ciekawe jest też Grodno.

Parę luźnych informacji praktycznych:

1. W Grodnie są częste kontrole w komunikacji publicznej. Kupujcie bilety. Gdy Wam się zdarzy go nie mieć kara wyniesie 20 tys rub (2 eur).
2. W Grodnie podobno ciekawe jest zoo - niedawno wyremontowane, warto odwiedzić, obok dworca kolejowego.
3. Bez problemu wszędzie wymienisz euro i dolary. Przy polskiej granicy i w Nowogródku oraz Mińsku także złotówki. Bankomaty działają z kartami Visa i Mastercard. Jak jakiś Ci nie wyda pieniędzy idź do drugiego obok. Wszędzie jest wiele bankomatów, zwłaszcza w miastach. W wielu miejscach już można płacić kartą (większe sklepy).
4. Nad jeziorem Świteź można się kąpać. Jest piaszczysta plaża, nawet a'la przebieralnia. Woda była zimna (sierpień 12'). Obok jeziora jest mini bar z jakimś jedzeniem i napojami, są też jakieś agroturystyczne noclegi. Ale ogółem to nie ma co tam robić.
5. Na każdym dworcu jest jakiś sklepik lub bar z jakimś jedzeniem podgrzewanym w mikrofalówce.
6. Białoruś to kraj kościołów i cerkwii - zobaczysz ich wiele, wiele, wiele, wiele.. :)
7. Nieśwież to miasto gdzie znajdziesz wiele miejsc na posiłek. Bary, restauracje. Wkoło pałacu jest wiele, nawet nieźle wyglądających knajp. My polecamy jednak wcześniej opisywaną Pizzerie.
8. W Baranowiczach na głównym placu jest kafejka internetowa, wejście obok sklepu z zabawkami (wielki miś na szyldzie).
9. Puszcza Białowieska po białoruskiej stronie - nie. Chyba, że jedziecie na rowerach i sami zwiedzicie dalsze zakątki. Centrum turystyczne parku nie jest tego warte.

Podsumowanie

1. Warto jechać na Białoruś własnym samochodem.
2. Konieczna (bardzo przydatna) jest znajomość podstaw rosyjskiego i cyrlicy.
3. Zwiedzić Białoruś najlepiej przy okazji, zwłaszcza że Brześć i Mińsk są po drodze do Rosji.
4. Nie jest wcale tak tanio.
5. Nie ma rozwiniętej turystyki, co dla jednych będzie zaletą, dla innych wadą.
6. Podobno świetnie się podróżuje na rowerze i do małych wiosek, co polecamy.

Garść map - zdjęć, które odwiedziliśmy i mogą być przydatne innym:

Mapa Grodna Mapa Grodno foto 1 foto 2
Mapa Mińska Mapa Mińsk foto 1
Mapa Nieświeża Mapa Nieśwież foto 1 foto 2 foto 3
Mapa pałacu w Nieświeżu Mapa Pałac Nieśwież Radziwiłłów foto 1 foto 2 foto 3
Mapa Połocka Mapa Połock foto 1
Mapa Witebska Mapa Witebsk foto 1 foto 2
Mapa Puszcza Białowieska Białoruś foto 1 foto 2 foto 3 foto 4 foto 5 foto 6 foto 7 foto 8

Na koniec Galeria zdjęć z Białorusi - przeglądajcie zdjęcia - dodałem krótkie opisy.

Film Białoruś z plecakiem

Zakres tematyczny: Nowości Dodaj komentarz
Komentarze (1) Trackbacks (0)
  1. Trudno było znaleźć ten artykul w google, stronka ciekawa, zasługuje na większy ruch. SEO w 2015 stało się skomplikowane, jest coś co ci się napewno przyda, poszukaj sobie w google – niezbędnik dla każdego webmastera